top of page
חיפוש

לא רק ירידה במשקל...


עודף המשקל לאחר תקופת ההיריון מתרחש לרוב כתוצאה מאכילת יתר במהלך ההיריון, וההשלכות של בולמוסי הרעב בהיריון ניכרות לאחר הלידה. המושג "לאכול בשביל שניים" כבר מזמן לא תקף במיוחד כשחושבים על כך שהגוף הניזון השני קטן מאוד... ובכל זאת, לא תמיד קל לשלוט באכילה בעת "הצפה" הורמונלית.


הפחתה במשקל תתרחש רק כאשר ניצור גרעון קלורי, כלומר, הוצאת האנרגיה תהיה גבוהה מההכנסה. שתי אפשרויות זמינות יביאו לגרעון קלורי: שינוי תזונתי או הוצאת אנרגיה בפעילות גופנית.


רבות הנשים לאחר הלידה שמלווה אצלן החשש, שהג'ינס הישנים כבר לא יעלו על האגן החדש, ושיכולות הגוף טרם ההיריון לא יחזרו, מה שלעיתים גורם ליולדות לדלג על שלב ההקשבה לגוף ולעבור ישירות לשלב התוצאות. אלא שנשים רבות אינן מודעות לחומרת הפגיעה של פעילות אינטנסיבית לאחר הלידה, וזו עלולה להתבטא לא רק בטווח הקצר, אלא גם לאחר שנים. כמו כן, הניסיון להגיע לתוצאות מהירות עלול להוביל לפציעות בלתי הפיכות, לרבות לשרירי רצפת האגן.


מן העבר האחר, יש נשים רבות שלא עוסקות בפעילות גופנית מספקת לאחר הלידה. אלה חייבות לדעת כי יכולתן הגופנית עלולה להתדרדר עקב כך, בייחוד שהתינוק הגדל עולה במשקל, ועליהן לשאת אותו. חולשה של שריר אחד בגוף עלולה לגרום לפיצוי באמצעות שינוי יציבתי. איך זה קורה? בפעולת הנשיאה על שרירי הידיים, הרגליים והבטן שלנו צריכים להיות חזקים דיים על מנת לתמוך בשלד. גוף לא מאומן עלול לפצות על הקושי והחולשה באזורים אחרים בגוף כדוגמת איזור הגב התחתון, שקיימת בו תנועתיות רבה ולכן הוא חשוף יותר לפגיעה. כך בדיוק עלולות להופיע פציעות, בעיקר של שימוש יתר במפרקים, ולכן גם אפשרות זו של המנעות מפעילות גופנית אינה מומלצת.


התפיסה הרווחת היום בישראל היא, שאם בדיקת הרופא הגניקולוג שנערכת בתום תקופת משכב הלידה יוצאת תקינה אפשר להיכנס לשגרת אימוני כושר כמתאמנת מן המניין. הנחה זו שגויה כמובן מכיוון שנכון לכתיבת שורות אלה, אין איש מקצוע בשרשרת הביקורת במערכת הבריאות הקונבנציונלית שידריך אותנו אחרת. ברוב המקרים היולדת אינה מקבלת את ההסבר המיטבי להכרח לחזק את שרירי רצפת האגן ולשקם את הגוף כולו בטרם תתחיל להתאמן, וכך היא עלולה למצוא את עצמה עושה תנועות ואפילו פעולות יומיומיות, שאינן תואמות את יכולתה הגופנית. אומנם אנחנו נמצאות בעידן משגשג בכל הנוגע למודעות גופנית, אך לצערי הנגישות למידע על דרכי שיקום באופן ממוקד לאחר לידה עדיין חסרה.


בנוסף, הוכח שהאימון הגופני לאחר הלידה יתרונות רבים: הוא מפחית את העייפות, מגביר את המרץ, משפר את מצב הרוח, מגביר את החדות השכלית, עוזר במניעת דיכאון שלאחר לידה, משפר את הכושר, מקדם חזרה למשקל טרם ההיריון, מקטין את הסיכון להתפתחות מחלות כרוניות עתידיות ומאזן את רמת הסוכר בדם. ואם כל זה לא מספיק, האימון מספק זמן חשוב לאינטראקציות בקבוצה, עם בן הזוג או כמובן, כמו שאציג בספר, עם התינוק שלך. תופתעי לגלות איך בתוך כל האינטנסיביות, ערימות הכביסה והעייפות הבלתי נגמרת, הליכה של 30 דקות או תרגול קצר על מזרן עשויים דווקא למלא אותך בכוחות חדשים.



רוצה לשמוע איך לעשות זאת בצורה נכונה, בפשטות, לבד וללא עזרים? כנסי לחנות או צרי קשר במייל: nogitn@gmail.com



bottom of page