top of page
חיפוש

10 כללים שכדאי שתדעי על מנת לעזור לגופך להשתקם אחרי הלידה

1. השיקום של רצפת האגן חשוב אך לא העיקר

רצפת האגן היא הבסיס והרקמה הפגועה ביותר לאחר הלידה. היא עברה מתיחה ולפעמים אף קרעים ועכשיו זקוקה לשיקום. אך במקביל לשיקומה גם הבטן שנמתחה צריכה להתחזק וגם המפרקים השונים שספגו את העליה במשקל בהריון ובפעילות היומיומית בטיפול בתינוק יש לחזק כדי שלא יגרמו דלקות ופציעות עקב שימוש יתר.

2. אפשר לשקם את הגוף ולבצע תרגילים שיסייעו לך גם עם היפרדות ביטנית.

היפרדות ביטנית היא מצב נורמלי ותקין לאחר ההריון. במצב זה השרירים נפרדים על מנת לאפשר גדילה של הבטן עם הבשלת התינוק ברחם. זמן מה לאחר הלידה הרווח בין הרקמות אמור להצטמצם עד סגירה אך לא תמיד זה קורה. פעמים רבות נשאר מרווח קטן ואז הבטן נראית היריונית או שנשאר "פאוץ'" (גבעה קטנה). מחקרים עדכניים מראים שאין זה מצב מסוכן. הוא כן דורש התייחסות אך אין מניעה לבצע תרגול ויותר מכך, רצוי לתרגל ולחזק על במצב של היפרדות.

תוכלי לזהות בעצמך על ידי בדיקה פשוטה אם קיימת היפרדות. את הבדיקה רצוי לבצע לאחר תקופת משכב הלידה, תקופה בה המרווח, אם התקיים, אמור היה להצטמצם.

3. בימים הראשונים לאחר הלידה הימנעי מהרמות חפצים כבדים ונשיאת משקלים

אחים גדולים, שקיות מהסופר, הזזת רהיטים וכד' אלה הטריגרים שעלולים לפצוע או למנוע מהרקמות הפגועות להחלים. קבלי עזרה מהיכן שניתן. גופך זקוק לה.

4. תחזוקה היא דבר חיוני אחרי השיקום

כשמדברים על שיקום עלינו להביא בחשבון לא רק את התיקון של הרקמה הפגועה אלא גם התחזוקה שלה גם אחרי. שריר יכול ובנוי להתחזק אך גם להיחלש אם אין צורך פונקציונלי בו. אם נטפס כל היום על עצים שרירי הידיים יהיו מאוד חזקים אך במידה ולא, גם להתלות על ענף יהיה קשה. אם לא נתמיד בתחזוקה שלו הוא יכול לחזור למצב הקודם וגם אם השיקום שלך לאחר הלידה היה מעולה זה לא ימנע מהגוף להיפצע אם יחדול מפעילות.

5. יש מה לעשות גם במשכב הלידה כדי לעזור לגוף להשתקם

למעשה, ככל שתקדימי לשקם את גופך כך השיקום יהיה קצר יותר ותוכלי לחזור לפעילות היומיומית מהר יותר.

לימוד נשימה נכונה תוך עבודה עם רצפת האגן יכולה להועיל כבר יום לאחר הלידה.

תנועה, הליכה קצרה ותרגול קל ללא העמסת משקל הם טובים ויעילים. הם מזרימים דם וחומרי בנייה לרקמות, מונעים אכילת יתר ומשפרים את מצב הרוח. רצוי מאוד לדבוק בהם.

6. יבוא יום ותוכלי לחזור לפעילות הגופנית שעשית לפני הלידה

אבל חכי קצת. חשוב שמיד אחרי הלידה תקשיבי לגוף שלך, לצרכים שלו ותהיי עסוקה בו ובתינוק החדש שדורש הרבה הבנה והכלה. חשובה ההדרגתיות והזמן בתהליך השיקום. אז נכון שאת מרגישה לא כל כך מחוברת לעצמך עכשיו, היי סבלנית, זה ישתלם לך אחר כך.

7. גם אם את שונאת ספורט את חייבת שיקום

הגוף דורש, הוא לא פרייאר! מצבים של צניחת איברים, בריחות שתן, כאבי מפרקים ועוד מתנות הן פחות כוס התה שלנו. אנחנו נמנע להגיע לשם. אלה מצבים שמעבר להיותם לא נעימים, משבשים את איכות החיים ודורשים התערבות מקצועית רחבה ועמוקה יותר. התרופה הטובה ביותר היא מניעה והיא מתרחשת חד משמעית באמצעות תנועה בריאה ונכונה. לכן הקדישי לעצמך מספר דקות ביום לשם כך.

8. חלק גדול מהשיקום הוא בתזונה

אם נדמה את הגוף למכונית והאוכל הוא הדלק, לא נתדלק מכונית דיזל בבנזין, נכון? גם גופך דורש תזונה מתאימה. יתכן ואת סובלת מחוסרים מהריון, הלידה וההנקה, אם בחרת להניק. וגם אם לא, את חייבת למלא אותו בתזונה עשירה בויטמינים ומינרלים, חלבון מלא ולצמצם ככל האפשקר מזון מעובד וסוכרים פשוטים.

9. שינה הכרחית לשיקום

גוף אינו יכול להיבנות כראוי ללא שינה ראויה. כך אצל תינוקך, כך גם לאחר אימון טוב וכך גם לאחר פציעה, טראומה וכן לידה. "שני כשתינוקך ישן". זה לא מיתוס או המלצה, זו חובה. קחי עזרה לבצע את עבודות הבית וכל הדברים הדחופים פחות ולכי לישון.

10. תפגשי עם חברות- שוב. לא המלצה, חובה

אישה צריכה להתרועע עם נשים. במיוחד לאחר הלידה, שם התקשורת השפתית מוגבלת לאה, בה, דה. במהלך הטיפול בתינוק אנו חוות המון תסכולים ופעמים רבות תחושת הבדידות גוברת. על מנת לשמור על נפש בריאה, עליך להיות בחברה תומכת, משתפת וקשובה. צרי לך סביבה כזו גם אם אין חברה קרובה. חפשי מפגשים בקבוצות שונות או אירועים שונים.


לפרטים נוספים: נגה 052-7258555


bottom of page