top of page
חיפוש

הרגע שלו הוא עכשיו! עיצוב סביבת התינוק

הדעה הרווחת היא שכל התינוקות ישיגו את אבני הדרך ההתפתחותיות, כל אחד בזמנו. כולם בסוף יתהפכו, ירימו את הראש וגם ילכו.


הדעה נכונה חלקית. מדוע?


כשמדברים על צרכים של תינוק, לאחר מכן פעוט ואז ילד נוכל להניח שאם מקבל את צרכיו הבסיסיים יוכל להתקיים ואף להתפתח ולהיות מבוגר מתפקד בעולם ככל בעלי החיים. אך מכיוון שבני האדם הם יצורים מורכבים הן קוגניטיבית והן רגשית וחברתית אנחנו חייבים להתייחס לכלל המרכיבים של ההתפתחות. זאת כדי למקסם את הפוטנציאל הטמון בכל אחד מאיתנו. את הלמידה שלנו נרכוש, בעיקר בשנה הראשונה, מהתנסות גופנית. כזו שכוללת מגע, תנועה של איברי הגוף, הפקת קול באופן ובעוצמות שונות.


תינוק שיתנסה בפעולה מסויימת ולא יקבל עליה פידבק מאותו ניסיון אמנם ימשיך לנסות אך יעשה זאת בדרכים אחרות שאולי יעבדו לו. בסופו של דבר הוא ישיג את אבן הדרך וימשיך ויתרגל את הדרך בה הצליח. בנקודה זו עלינו לשאול את עצמנו: האם הסביבה שהעניקה את הפידבק שקיבל בשעה שניסה לבצע את אותה פעולה אכן היתה אופטימלית?


תינוק שמבצע פעולה מסויימת גם אם היא לא איכותית ולא חסכונית באנרגיה, סיכוי נמוך שילמד דרכים נוספות לביצוע אותה פעולה אחרי שכבר למד. ואז כבעוגת שכבות, אותו תינוק מתפתח לפעוט בעל אותה תבנית תנועה שעליה לומד תנועות חדשות ואז כילד שלומד עליה תנועות נוספות.


התנועה משפיעה על הצד הרגשי והחברתי של הילד במעבר בין ינקות לילדות. הביטחון והערכה העצמית שלו נבנים ביחס לגופו וביחס להתנהלות גופו בסביבה. לכן נרצה ללמד את התינוק תנועה איכותית בו בזמן שנוצרת הלמידה בגופו. זהו בדיוק הזמן לאפשר התנסות מיטבית שתעשה תחילה בעיצוב הסביבה בה מתפתח התינוק. כאשר הסביבה תהיה מתאימה ללמידה, וכשניתן את הגירויים המתאימים בזמן המתאים, ההתפתחות הנוירוביולוגית תגיע למיצוי רב יותר מאשר סביבה שאינה מותאמת.


כיצד נעצב את הסביבה של התינוק ולאחר מכן הפעוט והילד כדי לאפשר מתן גירויים מספקים והזדמנויות לתנועה אידיאלית?


· על משטח הפעילות שבו נמצא רוב היום להיות רך דיו כדי להניח עליו את הראש מבלי להחבל אך לא רך מידי כדי שיוכל לאפשר תנועה

· בגדים נוחים וכפות רגליים חשופות (גם בחורף)

· גירויים שמיעתיים במידה המתאימה, כזו שאפשר "לעכל". כמו מוסיקה נעימה.

· פתיחת העגלה ביום נעים כדי שיחוש את הסביבה

· לצמצם במהלך היום שהות בלול או במקום שאינו מאפשר תנועה

· כדי למנוע הצפה חושית ניתן לתינוק לחקור בכל פעם צעצוע אחד בלבד


רוצים לשמוע עוד על למידה בשנה הראשונה? צרו קשר: Nogitn@gmail.com


bottom of page