top of page
חיפוש

מגע מכיל ותנועה


מגע נעים, מנח נוח, כזה המזמין קשר עין, חיבוק והכלה, יוצרים בסיס לאינטראקציה.

מחקרים מראים שמגע הוא אחד הצרכים הבסיסיים של התינוק ואף נחוץ יותר מאוכל בשלב המוקדם. ברגע שתינוק לא חווה מגע, חסר לו החיבור לעולם. התינוק זקוק למגע עוטף להכרת גבולות גופו ולתנועה שמלווה אותו.

על מנת להרגיע תינוק רצוי שהמגע ותנודות גופו שהמבוגר יוצר תהיינה זהות לתנאים שחווה שברחם. אלה יעזרו לתינוק להירגע ולהשקיט את מערכות גופו.

יש מגוון תנועות שהעובר עושה בהיותו ברחם, והן הבסיס להתפתחות התנועות בתקופת הינקות ואחריה. ראשית, התנועה הבסיסית (כפיפה ופשיטה) תתקיים החל בשבוע השביעי-שמיני להיריון. לאחר מכן יתפתחו התנועות להופעת רפלקסים, הממלאים צורך הישרדותי. אלה יכינו את העובר לשלב שלאחר הלידה. התנועות ברחם הולכות ומשתכללות, ומתפתחות תנועות מורכבות, כמו רוטציה והפרדת תנועה.

הרך הנולד מגיח לאוויר העולם כאשר מערכת העצבים שלו עדיין לא בשלה. בחצי השנה הראשונה לחייו מערכת העצבים שלו עוברת שינויים בקשרים בין גזע המוח לקליפת המוח (מיאלינציה), רפלקסים פרימיטיביים דוגמת המורו (פתיחת ידיים בעת בהלה) נכחדים, ובהמשך מתפתחים רפלקסים חדשים של שיווי משקל והגנה. רבים מהרפלקסים הפרימיטיביים נוצרים במערכת המגע וחשובים הישרדותית. אצל יילוד בריא הרפלקסים יופיעו ובהמשך גם ייכחדו.

לאחר הלידה התינוק מנסה לשחזר את התנועה ברחם, אך זאת נגד כוח הכובד. על התינוק לבצע פעמים רבות פעולה על מנת לווסת אותה לכיוון ולמידת הכוח המתאימים. התנועה יכולה להיות סימטרית או א-סימטרית. יש קשר ישיר בין שתי המערכות: הקוגניטיבית והמוטורית, לכן חשיפה למנחָים ולתנועות חדשות חיונית להתפתחות מוחו של התינוק. ז'אן פיאז'ה טען כי ההתפתחות המוטורית ויכולתו לחקור את סביבתו הן הבסיס להתפתחות הנפש .

כשאת נעה עם תינוקך אין הכוונה ללמד אותו תנועות חדשות, כי אם לחשוף אותו לסביבה, המעודדת יצירת אותן תנועות. חשוב להבין זאת, מכיוון שלכל תינוק קצב התפתחות משלו, וכמו כל מרכיב התפתחותי, כאשר העיקרון המנחה את תנועותיו הוא השאיפה לעצמאות. שריריו נבנים באופן כזה שהוא יוכל לגשת למנח מסוים על בסיס מנח שלמד קודם. הדרך של התינוק ללמוד שפה תנועתית היא דרך חשיפה לסביבה המעודדת תנועה, כזו שמכילה מרחב מספק, מצע נוח ותיווך המסייע בלמידה נעימה ומזמנת מנקודת מבטו של התינוק.


רוצים לדעת עוד? כנסו לחנות או צרו איתי קשר: Nogitn@gmail.com




bottom of page